Dons wanten

De tickets alweer besteld.
In Maart staan we opnieuw aan de poort van Sarek.
Poging drie om de doorsteek te maken.
Deze keer in het gezelschap van Veerle en Kevin.
Met nog wat extra aandacht dat mijn materiaal in orde is
na het debacle van vrieswonden aan de vingertoppen, vorig jaar.
Een van de items die ik mee ga nemen is een stel donshandschoenen.
Na enkele prototypes om de juist maat te hebben
en wat overwegingen uit welk materiaal ik ze zou maken,
kan ik ze eindelijk voorstellen.



Ik baseerde me op het patroon van de regenhandschoenen die op
internet circuleert.
Daar zijn er meer die dat patroon hebben gebruikt.
Voor de binnenhandschoen gebruikte ik zelf de medium maat.
De buitenste handschoen is de large maat die rondom nog eens 15 mm is vergroot.

Dit had ik in eerste instantie ook toegevoegd aan de duim
maar dat maakt hem onnodig groot.
Ik heb hem daarom ongeveer 12 mm ingekort langs de grote kromme curve
bij de naad aan de bovenkant van de duim.

 Anders dan de uitvoering op randonne leger heeft mijn handschoen slechts twee
compartimenten.
Een die de palm van de hand en een die de bovenkant van de hand van dons voorziet.
Vermits qua volume, de beide compartimenten ongeveer even groot zijn,
bevatten ze evenveel dons.
Een baffle verbindt dus de binnenhandschoen met de buitenhandschoen op de omtrek
van het patroon.

Het vullen van de donshandschoen kan dus langs de kraag gebeuren.
Er is een kort stukje stof geplaatst bij de duim om de binnenhandschoen
gecentreerd te houden in de buitenlaag.
Om de ingang van de handschoen zo groot mogelijk te houden is de binnenhandschoen
tegen het einde verbreedt zodat hij dezelfde diameter heeft als de buitenhandschoen.
Onderweg gebruik ik rubber handschoenen met een liner.Zo komt er geen vocht in de handschoenen en blijven ze langer proper
Bij de palm van de hand heb ik wat degelijker PU grondzeil gebruikt om slijtage te beperken
wanneer ik ze toch tijdens  werkzaamheden zou gebruiken
Wel mijn twijfels of, omwille van de silnylon buitenkant,
de handschoenen gemakkelijk drogen wanneer ik ze uit zou willen wassen.
De verdamping zal via de binnenkant moeten gebeuren.
daarvoor het ik een restje nylon slaapzak binnenvoering gebruikt.

Wat cijfers:
Een lege donshandschoen weegt 22 gr.
Gevuld met dons komt hij op 42 gr per stuk.
Vergelijkbare handschoenen zijn de oural mittens van Valandré.

foto's



Reacties

  1. dag Ivo, ik probeer deze ook te maken maar heb even advies/ tip nodig :-)
    Stik je binnen en buitenhandschoen apart? maar dan snap ik niet helemaal hoe je de baffel erts aanbrengt. Of doe je eerst de twee achterpanden en dan de twee voorpanden op elkaar, met dan er een baffle tussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Barbara,
    maak eerst de twee binnen en buitenhandschoenen apart. Breng de elastiek aan op de buitenhandschoen. Trek de twee handschoenen binnenste buiten. (de gelegde naad moet zichtbaar zijn en niet verborgen in de handschoen. Breng zo eerst het korte strookje stof aan tussen binnen en buitenduim. Leg de kleinere binnenhandschoen bovenop de grotere buitenhandschoen (begin aan de vingertoppen en duim. Naai een strookje baffle op de omtrek van de handschoen. Nu komt de truc: draai de buitenhandschoen opnieuw binnenste buiten en tegelijk werk je de binnenhandschoen mee naar binnen. Zowel de buitenkant van de buitenhandschoen als de binnenkant van de binnenhandschoen is glad terwijl de baffle mooi verborgen is. Probeer het eens uit met twee washandjes volgens de beschrijving die ik heb gedaan om het principe te begrijpen. Anders stuur je maar een mail mocht het nog verwarrend blijven.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts