Winter projecten


De dagen kort en de avonden lang.
Ik heb een paar projecten op stapel staan om de komende maanden vlot door te komen.
Zo overweldigd geweest door Sarek en eerder al gefascineerd zitten kijken naar foto's van winterse tochten in dit gebied.
Om er een te noemen:
dat ik besloten heb om mij eens een dubbele uitdaging voor te schotelen.
In uitdaging één zie ik mij volgende jaar door de grote centrale vallei van Sarek lopen.
Na al die "eendaks" shelters die ik de laatste maanden heb gemaakt wordt het met uitdaging één in het achterhoofd
tijd voor de bouw van een echte wintertent.
Tunneltenten worden geroemd voor hun stabiliteit als ze met hun kop of kont tegen de wind staan
De oude nallo 3 die ik heb is echter te groot en te zwaar.
De akto zou kunnen volstaan maar heeft toch wat beperkingen als het er echt om gaat spannen.
Het had een kleine tunneltent kunnen zijn maar het zou "voor de verandering" een vrijstaande koepel worden.
Die "vrijstaande" is een leugen. Iedere tent zal afgespannen moeten worden.
De keuze is gevallen op een kopie van een Soulo uit de Hilleberg familie.
Hopelijk bijt ik er mij door de complexiteit niet op stuk.
Tal van details moeten nog concreet worden gemaakt terwijl een eerste foutje al is gemaakt.
Hij zou wat hoger en iets langer worden.
Een foto op www.outdoor-magazin.com gevonden die de binnenmaten weergeeft.



In de hoogte heb ik er 5cm bijgeteld.
Kom nu aan 110 cm hoogte
De lengte in de binnentent moet toch minstens 230 cm zijn.
Met wat marge tov de buitentent: reken ik op een kleine 250 cm
Er werd eerst een 1 op 1 mal worden gemaakt die als basis dient om het patroon te kunnen maken.


Benodigdheden: PU-lijm, schroeven en genoeg pan- en tengel latten


Een catenary curve voor een vloeiende boog
Eerst maakte ik de drie bogen om die daarna in elkaar te "vlechten".


De omtrek wordt afgespannen met plastiek folie,
afgetekend en uitgeknipt.


Het begin is gemaakt.
En na de "Soulo kopie"?
Een echte winterslaapzak met minstens 1kg van de beste dons.
Maar helaas is momenteel Ateliers de Lastour
door zijn voorraad heen.
Mooie ontwerpen tegen gekomen van houten pulka's met epoxy bekleding.
Dat zal waarschijnlijk niet verder af geraken dan een imaginair beeld in het hoofd.
Mijn goed passende G1000 broek is compleet versleten.
Wat zou het een goed idee zijn om hem te ontmantelen als patroon voor een nieuw model.
In een donkere kleur graag...
Tussendoor loopt er nog een bestelling en ook de eigen 'trailstar-copie' moet wat worden bijgeschaafd.
Ze zijn thuis gewaarschuwd.
Het huis wordt ingepalmd.

Reacties

  1. Mucho respecto por todo eso Ivo!
    Que locura, zoals ze over de plas zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts