Roclite 315: eerste ervaringen

Vorig jaar voor het eerst met Flyroc 310 trailrunners onder de voeten gelopen. Geen enkele klacht over hun pasvorm maar het viel me bij tochten op ruw terrein wel al op dat de stiksels flink te lijden hebben. Naast de rotsen waar ze soms onbedoeld tegen schuren speelt volgens mij ook de wijze van loopstijl, de behendigheid en manier van voetzetting een grote rol.


De opbouw van een flyroc 310 maakt dat er nogal wat stiksels zijn gelegd en ik al in de weer ben geweest om een en ander opnieuw te versterken.
Ik had hierover een vraag gesteld op backpackinglight waarbij ik de tip kreeg om ze op voorhand te beschermen met een laagje aquaseal en er mee te leren leven dat ze sneller zullen slijten.

Begin van de zomer heb ik een bezoek gebracht aan mijn dochter in New York. Het moment om mij een extra stel aan te schaffen voor de volgende tochten. Besloot om het opnieuw bij een schoen van inov-8 te houden maar te kiezen voor een duurzamer type. Liet mij door Running Warehouse een stel Inov-8 Roclite 315 'aan huis' leveren.
Al op het zicht kon ik zien dat ze voor ruw terrein een stuk duurzamer zullen zijn

Ze hebben over heel hun omtrek een veel steviger, hogere stootrand terwijl het aantal stiksels beperkt is.
Tegelijk is de bovenkant van de schoen uitgevoerd met twee lagen luchtdoorlatend gaas.

Ik behandelde de stiksels met aquaseal.
Deze lijm wordt in Europa, beetje vreemd, onder een andere naam verkocht nl aquasure.
Deze lijm hardt uit onder invloed van de luchtvochtigheid.
Een aangebroken tube leg je in de diepvries. Dat verlengt de houdbaarheid.

Nog niet zo lang terug van een 12 daagse tocht door de Pyreneeën waarvan ik toch een 6 tal dagen af te rekenen kreeg met flink wat brokkenvelden.
De neus heeft al wat klappen gekregen maar geen enkele naad heeft erg moeten lijden door de bescherming.
Er valt qua 'loopervaring' weinig verschil te melden. Zowel de Flyroc als de Roclite voelen eenmaal vast geveterd als gelijkwaardig aan. De Roclite is wel veel ruimer dan de Flyroc. Zeker in de punt is er meer ruimte.
De Roclite is dus vooral geschikt voor mensen met 'massiever' voeten of die dikke (winter?) sokken willen dragen.
Een ander klein verschil zit, hoe de veter aan de schoen wordt vastgemaakt. De Flyroc begint met een lus in het midden waar de tong van de schoen begint terwijl een Roclite enkel lussen aan de zijkant heeft. Dat maakt dat bij het gebruik van getten het 'aanhaken' anders moet gebeuren.
De laatste dagen was het wat natter onderweg. Ik droeg over mijn sokken GTX sokken van Rocky. Bij de Flyroc was het mij nog niet opgevallen maar door de voetbeweging en de pompwerking die dat geeft op het water wat zich tussen de sok en de schoen bevindt werd er flink wat schuim gevormd bovenop de schoenen.
Ik hoop de komende maanden te ondervinden waar, als de temperatuur begint te dalen en bij nattigheid, ik de GTX sokken niet hoef te dragen zonder met koude voeten te zitten.
Hou er verder rekening mee dat bij droog weer je bijna iedere avond met 'zwarte voeten' zal zitten omdat er zich toch veel fijn stof op je huid vast zal zetten als je geen GTX sokken draagt.

Reacties

Populaire posts