Gasverbruik: een ruwe test.

Nog minder dan een maand en we zijn weg.
De diepvries in.
Af en toe kijk ik al eens naar het weerbericht.
Mijn VBL silnylon jasje reeds opnieuw
van een verse laag siliconen voorzien.


Tussendoor eens een korte test uitgevoerd om mijn -te verwachten- gasverbruik te meten.
Een op forums geregeld terugkerende vraag.
Een 950 gram -16°C ijsblok en 50 gr kraantjeswater op de bodem.
Bij de start woog het blik met inhoud 284 gram.
Op een zacht vuurtje, zonder windscherm maar windstil.
Tot er nog een klein blokje ijs over bleef.

268 gram zei de weegschaal
Voor 1 liter water te verkrijgen uit sneeuw mag ik dus ruwweg 16 gram gas rekenen.
Verder stokend tot het kookpunt deed er nog eens 14 gram bij.
Er zat in het hoofd dat ik twee gasbussen mee zou nemen.

Goed voor 2x 450 gram gas.
Het rekenen beginnen.
Met voor de veiligheid een kleine extra marge.
Nu nog de grote vraag:
Hoeveel water slurp ik weg per dag?
Op hoeveel warme soepjes ga ik mezelf trakteren?

Reacties

Populaire posts