Extern accu pack in NP-FW50 stijl: deel twee

In een eerder project had ik een externe accu gemaakt die ik aan kon sluiten op mijn nex5n toestel.
De tijd dat er gewone AAA of AA nimh accus gebruikt konden worden in een toestel is al lang voorbij.
Tegenwoordig hebben heel wat toestellen soms heel specifieke batterijen die naast de eigenlijke
accu ook nog heel wat elektronica verbergt onder zijn omhulsel.
Ik was er de vorige keer in geslaagd om gebruikmakend van een ontmantelde accu en de bijhorende elektronica een nieuwe accu te maken met heel wat meer capaciteit. Tegelijk ook een stuk goedkoper.


Laatste wilde ik dit ontwerpje terug activeren ter voorbereiding van mijn tocht naar Sarek.
Zo'n accu pack los van de camera kan mooi op temperatuur blijven.
Ik kwam (te snel) tot de conclusie dat de hack was zo dood als een pier was.
Ik heb impulsief een nieuwe, officiële accu ontmanteld en op dezelfde manier geprepareerd en ingewerkt in een omhulsel.
Tot mijn grote wanhoop stond er opnieuw geen spanning op de contacten.
Ik had hierover allerhande theorieën.
Waarschijnlijk is bij het ontmantelen van de accu toch een of ander kapot geraakt.
Mogelijk elektrostatische lading waar sommige elektronica niet goed tegen kan.
Of  het is fout gelopen bij het loskoppelen van de elektronica met de lithium accu's?
Heeft dat een onevenwicht veroorzaakt?
Mogelijk had ik de accu eerst volledig leeg moeten zuigen voor ik ze los knipte van de elektronica?


Tot ik me op een helder moment bedacht dat, vermits er nul spanning op de contacten van de dummy stond terwijl de externe accu toch vol geladen was,
misschien de dummy even in de officiële lader moet worden gestoken ter activatie van een en ander intern.

Goed gedacht.
Had ik mij dat maar eerder bedacht dan had ik geen veel duurdere  batterij op moeten offeren.
Die Chinese kloon was met dezelfde techniek te activeren.
Dat was ik blijkbaar vergeten.
Ik had nu wel een goed vergelijkend beeld van beide accu's.
Dan is duidelijk te zien waarom de ene duurder is dan de andere.
De elektronica en de lithium accu's zien er veel degelijker  uit.

Ik moet er dus voor zorgen dat er altijd spanning op de elektronica blijft staan wil het systeem blijven werken.
De usb stekkerverbinding moet er dus tussenuit worden gehaald.
Ik heb het dan maar gelijk goed aangepakt en alle lithium accu's die ik had aangekocht in pack parallel met elkaar verbonden zodat ik een vergelijkbaar capaciteit van minstens 9 officiële accu's kreeg.

Ook nu gebruikte ik de doosjes waarin de batterijen worden afgeleverd als batterijhouders.
Vertind koperdraad als connector. Een verhoog aan de min pool om het hoogteverschil met de pluspool te compenseren. Allemaal erg primitief maar het werkt.
Dat is het belangrijkste.

Een stukje schuim in het doosje geperst zorgt ervoor dat de overgangen contact blijven hebben.
Neem niet klakkeloos de plus en min over van mijn eerder ontwerp want hier liggen de contacten net andersom. Meet voor alle zekerheid de spanning na op de contacten voor je de accu los knipt




















Per doosje zijn de twee batterijen in serie geschakeld met een midden aftapping (hier links op de foto)
De drie doosjes worden dan parallel geschakeld met elkaar.
Het was wat priegelwerk,niet iedere las is even goed gesoldeerd maar het geheel is vrij compact en eenmaal heel het blok goed dicht getapet ook vrij solide.
Een Sony NP-FW50 lader zal met een laadstroom van 0,28A er een eeuwigheid over doen om een leeg pack vol te druppelen.


Wil ik er een snellader op loslaten dan zal ik toch nog een extra uitgang moeten maken.
Dit moet dan gebeuren langs de kant waar ik de batterijen parallel heb geschakeld met elkaar
Dat is mogelijk iets voor een latere tocht.

Ik ga ervan uit dat op deze manier zowat elke accu geprepareerd kan worden.
Het meeste delicate van heel de opdracht lijkt mij het ontmantelen van een accu in verschillende onderdelen zonder het huis al te zeer te beschadigen.
Het camerahuis moet het ook mogelijk maken om een draad naar buiten te brengen vanaf de accu houder. Ik kan mij voorstellen dat er weinig mensen geneigd zijn om een gat te boren in het luikje dat toegang geeft tot die plaats.
Is er iemand die wil gaan experimenteren?
Ik heb hier nog de ontmanteld accu van mijn eerste ontwerp liggen.
Voor de prijs van een postzegel is hij van jouw.

Reacties

Populaire posts