let it snow, let it snow ...no more.

Ik was meer dan trots over mijn eigen soulo copy bouwsel.
Op één detail na.
Alweer met luiheid te maken.

 


Ik ging er verkeerdelijk vanuit dat er wel genoeg ventilatie zou zijn dwars door
het tentzeil van de binnentent en dat eventueel met het open zetten van de binnendeur
mogelijke euvels ook beperkter zouden zijn in extremere omstandigheden.
Ik had, buiten de deuropening geen enkele ventilatie voorzien voor de binnentent

Ik heb mij daarin vergist.
Diepe vrieskou en hoe waterdamp zich gedraagt is toch nog iets anders dan de dauw op een herfst avond.
Met een enkele verticale rits als deuropener zijn de mogelijkheden beperkt.
Een tussenoplossing is niet mogelijk. ook al zou ik een dubbele schuiver op de  ritssluiting plaatsen.
  photo DSC05904-1.jpg
photobucket.com/user/SimonPPPP/ 
 
Maart 2015 werd ik geconfronteerd met  nogal wat ijsvorming in mijn binnentent.
Het merendeel van het ijs was terug te vinden, hoog in het dak waar langs buiten de ventilatie opening van de buitentent zat.
Daar waar wordt verondersteld dat de lucht naar buiten stroom.
Minder veralgemeend als bij de foto hierboven die ik op internet vond maar,
en dat was ook verschillend met het voorbeeld,
de kristallen waren gestapeld tot ragfijne draden.
Fragiel als ze zijn, om bij de minste verstoring als sneeuw naar beneden dwarrelden.
Wat te vergelijken met rijm/rijp op de bomen.

http://www.oldelamer.info/schaatsen_02/schaatsen_02_01_800.jpg

of als ijshaar op dood hout wanneer de omstandigheden gunstig zijn.

"IJshaar, in Austerlitz, Utrecht (Netherlands)" by Ronaldhuizer - Eigen werk. Licensed under CC BY 3.0 via Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:IJshaar,_in_Austerlitz,_Utrecht_(Netherlands).jpg#/media/File:IJshaar,_in_Austerlitz,_Utrecht_(Netherlands).jpg

Het heeft me aan het denken gezet waar de verschillen van "aanwas" van afhankelijk kunnen zijn.
Heeft het buiten louter weer fenomen als wind, temperatuur, vochtigheid, ook met de ondergrond te maken?
Zou net door het transparante van het zeil, de aanwas anders verlopen als zou ik onder een enkel daks
mountaineering tent liggen?
Mijn buurman Joery durft erop uit te trekken met een ontmantelde Soulo. Ik zie het mij nog niet doen tenzij ik in een echte Alpine tent zou liggen met een aangesloten grondzeil en een hogere instapopening.
Ik probeer me wel voor te stellen of de ijsopbouw tegen een gladde silnylonlaag veel compacter verloopt dan bij een luchtig stuk stof. Ik zou denken van wel.
Iemand die het wel weet?
Ik heb weet van foto's op het internet waar iemand probeert door boven zijn hoofd en plek waar hij uitademt een los stuk stof te hangen in een poging een deel van het vocht te vangen. Ooit is er een gedachtewisseling geweest op de voorloper van Hiking Advisor over alternatieven om de eigen waterdamp die een lichaam produceert naar buiten te transporteren. Denk aan mondmaskers oid
Ik kom te weten tijdens het maken van dit verslag dat  Nemo bij sommige van zijn enkeldaks tenten een gordijn plaatst om de condens te vangen voordat hij zich over de hele tent verspreidt en zo het veegwerk gemakkelijker maakt


Het is nu niet het moment meer om te gaan experimenteren en ik beperk mij voorlopig tot het verbeteren van de luchtafvoer door de ritssluiting van mijn binnentent aan te passen zodat die wat meer opties heeft.


Nog wat extra leesvoer:
How to prevent tent condensation in winter.
Condensation in single walled shelters:Contributing Factors and Tips for Reduction


Reacties

Populaire posts