De ultimat.-Trailstar(copy)


Het ziet er sterk naar uit dat ik gisteren mijn allerlaatste trailstar copy heb afgewerkt.
Mijn techniek en snelheid van werken om van een paar lappen stof een kant en klaar ontwerp te maken
is er flink op vooruit gegaan.
De eerste werd wat op gevoel gemaakt.
Met een maximum boog op de omtrek van 5 cm.
Zowel voor de ribben als voor de lijn tegen de grond.



Al snel had ik door dat het niet zo zinvol was om de lijn tegen de grond in een boog te leggen omdat door de rek op de ribben,
bij het aanspannen, de opening beneden groter werd dan nodig.
Tenzij je dat als stijlelement wil toepassen.


Brengt teveel smos binnen bij onstuimig weer.
Je kan hem in het midden natuurlijk altijd tegen de grond afspannen maar hij houdt dan zijn lijn niet.
Bij de daarop volgende ontwerpen hield ik de onderkant recht en dat gaf, minder dan ik verwachtte, een kleine verbetering.



Je ziet echter, bij beiden ontwerpen hierboven een kleine boog ontstaan op de ribben die vanaf de top naar de afspanpunten gaan.
Het verlaagt voor zijn bewoners het "dak" van de koepel een beetje.



Bij de allerlaatste trailstar copy die ik zou maken had ik het plan om de catenary curve op de ribben te halveren en hem slechts 2,5 cm
te laten doorzakken.
Zal ik hem nog steeds rimpelvrij op kunnen spannen?
Ik gokte op "ja".
Een goede keuze zo blijkt.
De lijnen zijn een stuk strakker.
Met een fractie meer ruimte onderdaks.



Met bovenstaand rekenprogrammaatje is het hoegenaamd niet moeilijk om het patroon uit te tekenen op een stuk folie of lap papier.
De eerste die een teken van leven geeft krijgt mijn patroon opgestuurd voor de prijs van de postzegels op de enveloppe.
Uitgetekend op een stuk (vormvast) papieren tafellaken.
Strijk er bij aankomst de plooien uit en je kan meteen aan de slag.
Voorlopig stop ik met het maken van tenten.
Echter, als er een is die ik in de toekomst na ga bouwen, is het de tramplite shelter van Colin Ibbotson.
Die man heeft naar mijn gevoel een heel goed doordacht ontwerp afgeleverd.




Reacties

  1. Reacties
    1. robin:
      http://ivovanmontfort.blogspot.be/2013/01/verwerken-van-silnylon-stof.html?showComment=1412280399971#c4273763439784432244

      Verwijderen
    2. Unfortunately, the link is dead. Would you care to reshare the pattern? I would appreciate it very much! Thanks a lot! Juergen

      Verwijderen
    3. comment on https://ivovanmontfort.blogspot.be/2013/01/verwerken-van-silnylon-stof.html?showComment=1412280399971#c4273763439784432244 was/is :

      one panel (the tiles in the room are 30 cm)
      http://3.bp.blogspot.com/-7RBKy7pNL1E/UO1zhpc9SoI/AAAAAAAANBs/EbglhOBF5j8/s1600/5-DSC00003.jpg
      the base is 225 cm
      height from the base to the top: 180 cm
      it gives a side slope of about 214 cm
      after the shelter has been finished, the base is 214 cm (for seam width of 15 mm)
      catenary curve is 2 inches (5 cm) for the sloping sides
      First I did the same for the base but then the gap at the ground is (to) big
      The last shelter I made has no curve at the base
      http://1.bp.blogspot.com/-r5Qo48cxZAw/UmP3-WwyIdI/AAAAAAAAOLY/SrjMLf8gIYY/s1600/DSC00900.JPG
      but through the stretch on side slope, it will make a small curve at the base
      I am now working on a trailstar with a 2.5 cm curve for the sloping sides

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts