Het geheim van de Pena Collarada

Het geheim van de Pena Collarada
Avontuurlijke bergtochten in de Pyreneeën
Ton Joosten
uitgeverij Elmar BV, Delft- 2011
312 bladzijden
ISBN: 978 90389 2036 8

De uitgave van In de ban van de Pyreneeën nu al een vijftiental jaar geleden was de trigger die mij op weg zette om als volwassene de eerste herinneringen als kind die ik met dit gebergte had, terug op te zoeken.




Er zijn weinig jaren geweest dat ik een bezoek heb overgeslagen.
Zo probeerde ik stelselmatige gedeeltelijk of volledig, de 26 tochten die er in dit boek beschreven stonden zelf aan de lijve te ervaren.
Inmiddels is dit boek net zo beduimeld als de bijbel van grootmoeder zaliger.
En nog ben ik niet overal geweest.
Waar er "In de ban" tochten worden voorgesteld tussen Larrau in het westen en Merens-les-Vals in het oosten
beperkt Ton Joosten zich nu tot het gebied tussen Lescun en Barège.
Veertien tochten worden voorgesteld met nog eens drie intermezzo's.
Deze laatsten zijn avontuurlijke uitstappen voor meer ervaren wandelaars.
Het is een boek dat vooral de buitenmens aan zal spreken die met rugzak en tent onderweg is.
In het boek worden voldoende suggesties gedaan om de tochten met elkaar te verbinden zodat je eigenlijk nog meer tochten uit kan werken.
De tochtbesprekingen beginnen vanaf bladzijde 47. Voor het zover is geeft hij de wandelaar een korte uitleg over wat je aan fauna en flora nog mag verwachten. Lezers van Ton Joosten eerdere werken weten dat dan de laatste cijfers van van de overlevende echte Pyrenese beren worden 'gepubliceerd'. In 1997 kon hij zeggen dat het er nog een 10 tal waren. Nu houdt hij het op een tweetal.
Zijn boek is er ook een voor het brede publiek die, net als ik toen, graag wat willen lezen over materiaal, voorbereiding en veiligheid in het gebergte, aangevuld met een paklijst om een bergtocht te ondernemen.
Eerder gevorderde trekkers kunnen deze twintig bladzijden overslaan omdat ze weinig nieuws bijbrengen.
Om het draagbaar te houden moet er vooral geschrapt gaan worden in zijn paklijst.



Ik ga hier geen opsomming maken van de tochten die hij bespreekt.
Daarvoor moet je zelf het boek maar eens vast pakken.
Hij pakt iedere suggestie die hij doet degelijk aan.
Ik kan zeggen dat zelfs voor doorwinterde Pyreneeëngangers wel wat nieuws te rapen valt.
Ik kreeg het gevoel 'daar wil ik ook naar toe' al bij al zijn tweede foto die hij bij tocht 1 (Karstlandschappen nabij Lescun) had geplaatst met ondertitel Ideaal voor een bivak: Plana Mistresa
Om de sfeer daar in de buurt van de Bisaurin te laten proeven verwijs ik met plezier naar het album van Willem die daar op zijn eerste dagen voorbij is gekomen.
Een klein punt van kritiek is dat hij de wandelaar wat op zijn honger laat als deze op zoek is naar openbaar vervoer langs de Spaanse kant van de grens. Zo zijn er de maatschappijen alosa en autocaresbergua die voor vervoer zorgen.
Al ontbreken andere informatieve internet adressen dan weer niet.
Tegelijk slik ik mijn kritiek weer terug in omdat ik zelf een groot voorstander ben om al wandelend vanaf Frankrijk naar Spanje te trekken.
Het opzet van dit boek zijn voornamelijk tochten die langs Franse kant beginnen.
Met een bespreking van het traject Cauterts-Bujaruelo komt hij de trekker tegemoet die al wandelend naar Ordesa wil gaan.
Bij iedere tocht staat ook het titeltje Beste tijd.
De periode dat gemiddeld de meeste sneeuw is verdwenen en de verse sneeuw die het nieuwe winterseizoen aankondigt nog niet is gevallen.
Mijn boekbespreking komt eigenlijk wat laat want het is inmiddels reeds midden mei.
Als je in de zomer wil gaan lopen en wil genieten van de goedkopere treintickets naar het zuiden, wordt het stilaan tijd om te gaan beslissen naar welke hoek je trekt en anders....
dan stel je je bezoek nog een jaartje uit en laat je met hulp van Ton Joosten de eigen ideeën rijpen tot volgend jaar en wie weet ontwikkel je voldoende vaardigheden om ook in de andere seizoenen verliefd te worden op dit gebergte.

Reacties

Populaire posts